• Door naar de hoofd inhoud
klantbeleving - iederaan kan het klantbeleving - iederaan kan het
  • Ambassadeurs
  • Wijzelf over ons
  • just some stories
  • inloggen Mystery Shopping
  • Contact
  • InHouse
  • Open events
    • Masterclass Heartset
  • Mystery Shopping 3.0
    • Mystery shopper worden?
  • Inspirerende Spreker
Hospitality Fit Jaarprogramma
  • Incompany
  • Open events
    • Masterclass Heartset
  • Mystery Shopping 3.0
    • Mystery shopper worden?
  • Inspirerende Spreker
  • Testimonials
  • Contact
  • Blog
A fishmongers guide to greatness

Catch!

Stel je eens een werkplek voor waar men er zelf voor kiest om dagelijks met passie, energie en plezier hun werk te doen. Een werkplek waar men écht contact maakt. Een werkplek waar iedereen blij van wordt en positieve energie van krijgt. Een plek waar men niet BLIJ DOET, maar oprecht BLIJ IS. Het lijkt misschien te mooi om waar te zijn, maar in Seattle is zo’n plek en wij gingen er naartoe en ontdekten de story achter hun bijzondere cultuur!

Dit verhaal gaat niet over Fish!, maar over Catch! Dit is het échte verhaal van Seattle’s World Famous Pike Place Fish Market dat nu samen met de Space Needle de grootste trekpleister is voor toeristen in Seattle. De medewerkers hier draaien lange dagen en werken de hele dag in een vislucht. Niet de meest voor de hand liggende plaats waar je energieke, opgewekte medewerkers zou verwachten. Toch zijn ze juist daarmee wereldberoemd geworden.
Ja tuurlijk kenden we (net als iedereen) de film Fish! en de Fish! Phylosophy, en hadden we er al mee gewerkt. Eigenlijk was het voor ons een ‘been there, done that’ verhaal. Maar dat veranderde toen we met het team en hun coach in gesprek gingen en het échte verhaal en de achterliggende overtuigingen leerden kennen.
John Yokoyama kocht dit bedrijf in 1965, na er eerst een tijd werkzaam te zijn geweest. Het was een gewone vismarkt. Iedereen deed zijn ‘ding’. Toen er in 1985 een faillissement dreigde, besloot Yokohama dat het roer om moest en samen met zijn team maakte hij een belangrijke keuze over waar ze voor wilden gaan. Iemand riep “Let’s become worldfamous!” Toen wij hierop doorvroegen, bleek dat dit werd aangevuld met ‘by making the world a happier place!” Toen het hele team zich daaraan wilde verbinden, begon de magie.

En… het werkte!! De Fish markt in Seattle werd wereldberoemd!

De kracht van hun keuze was dat die niet ging over wat gaan we doen, maar over wie willen we zijn! Een identiteit keuze waaruit ander gedrag ontstond en iedereen creatief werd in het creëren van nieuw gedrag die in lijn lag met de gekozen identiteit. Ze besloten om een plezierige werkplek te creëren, niet omdat het moet, maar omdat het kan en ze het zelf willen. Een werkplek vol passie, energie en plezier. Niet afhankelijk van het humeur van de klanten die overdag binnenlopen en de sfeer bepalen, maar voortaan zelf de gewenste sfeer te bepalen en de consumenten daarin mee te nemen. Ze besloten om mensen voortaan écht te willen ‘lezen’ en écht contact met hen te maken. Ze creëerden een werkplek die inmiddels voor memorabele momenten heeft gezorgd voor mensen over de hele wereld.
Hun bijzondere cultuur hebben ze tot op de dag van vandaag levend gehouden en trekt de aandacht van organisaties over de hele wereld. Wil je meer over het achterliggende verhaal van deze mensen en hun cultuur weten, dan is dit boekje een aanrader.

Meer informatie over dit bedrijf is te vinden op hun website. Je kunt de medewerkers daar zelfs in actie zien via de webcam. Have FUN!

Mocht je interesse hebben om een bijzondere cultuur in jouw organisatie te creëren, neem dan gerust contact met ons op.

Luister deze podcast over de energieke visverkopers.

Categorieën

  • Anekdote
  • Boeken
  • Interessante bedrijven
  • Klantologie
  • Leiderschap
  • Nieuws
  • Opleiding
  • Uncategorized

Recente berichten

  • De oplossingsmachine
  • Wat je team écht nodig heeft om te shinen!
  • Rem eraf, Gas erop
  • De Psychologie van Besluitvorming
  • “I’m Sasha Fierce!”

Tags

#gastbeleving #Philoxenia Atlas of the Heart Brene Brown emotie Fish! Film Fish! Market gastvrijheid geluk geluksmomentjes klantbeleving klantloyaliteit koopgedrag leiderschap meerverkoop peak-end rule Samenvatting The Alter Ego Effect vis! Film Vis markt

Archieven

  • december 2024
  • oktober 2024
  • juni 2024
  • maart 2024
  • januari 2024
  • oktober 2023
  • september 2023
  • mei 2023
  • maart 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • september 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • maart 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • juni 2021
  • mei 2021
  • december 2018
  • september 2018
  • juli 2018
  • juni 2018

Schrijf mij in


    Neem contact op

      Blijf op de hoogte

      [yikes-mailchimp form="1"]

      Bring back the energy!

      Veel organisaties bevinden zich in een 'prima' cultuur, maar missen passie, energie en daardoor effectiviteit. Doodzonde! Laten we een kop koffie drinken. Wie weet hebben we een klik :) en gaan we gave dingen doen.

      ik wil contact opnemen

      Klantbeleving | 3009 MD Rotterdam | +31 (0)10 222 35 48 | info@klantbeleving.nl

      Copyright 2025 Klantbeleving

      Privacy Disclaimer | Klachtenregeling

      © 2025 Klantbeleving. Made with ♥ by Virtuele Helden

      Klantbeleving Facebook
      Klantbeleving Pinterest
      Op onze website worden analytische cookies gebruikt, zodat we het gebruikersgemak van onze website kunnen verbeteren.OkéMeer lezen