• Door naar de hoofd inhoud
klantbeleving - iederaan kan het klantbeleving - iederaan kan het
  • Ambassadeurs
  • Wijzelf over ons
  • just some stories
  • inloggen Mystery Shopping
  • Contact
  • InHouse
  • Open events
    • Masterclass Heartset
  • Mystery Shopping 3.0
    • Mystery shopper worden?
  • Inspirerende Spreker
Hospitality Fit Jaarprogramma
  • Incompany
  • Open events
    • Masterclass Heartset
  • Mystery Shopping 3.0
    • Mystery shopper worden?
  • Inspirerende Spreker
  • Testimonials
  • Contact
  • Blog
Hoe je je team turbocharged naar succes

Rem eraf, Gas erop!

Je kent het wel: je team kàn beter, máár… er hangt iets in de lucht. Of er zit iets in de weg. Als leidinggevende voel je het aan je water: hier kan meer uit gehaald worden. Maar hoe zet je de energie in je team maximaal aan? Hier komt de theorie ‘Rem eraf, Gas erop’ van Hans van der Loo perfect van pas. Met een frisse blik op teamdynamiek maken we je team klaar om te knallen.

Stel je een kwadrant voor met twee simpele assen:

  • Verticale as: Hoeveel het gas er op staat (uitdaging, groei, inspiratie, energie, actie, drive).
  • Horizontale as: Hoeveel de rem eraf is (veiligheid, vertrouwen, belemmeringen, gedoe, frustraties).

Elke combinatie van ‘Gas erop’ en ‘Rem eraf’ resulteert in een type team. Hieronder zetten we de vier types voor je op een rij.

Spoiler alert: je herkent ze meteen.


1. Het ‘Handrem-Team’ (Rem erop, Gas uit)

  • Kenmerken: Hier is het vooral stil… heel stil. Mensen spelen op safe, blijven binnen de lijntjes en vermijden risico’s als de pest. De rem staat er vol op, en gas geven lijkt bijna verboden. Fouten maken voelt gevaarlijk, en elke stap vooruit voelt als een marathon.
  • Resultaat: Frustratie, gebrek aan initiatief, en een sfeer van “als ik maar niks fout doe.”
  • Herkenbaar moment: De vergadering waar iedereen elkaar aanstaart, maar niemand z’n mond durft open te doen.

2. Het ‘Chaos-team’ (Rem erop, Gas erop)

  • Kenmerken: Dit team is een bak energie die alle kanten opvliegt. Iedereen gaat voor eigen parochie en wil zelf vlammen, maar er is geen structuur of veiligheid om dit in goede banen te leiden. Mensen schieten zichzelf voorbij of lopen vast in de chaos.
  • Resultaat: Veel gedoe, snel opgebrande mensen en halve resultaten.
  • Herkenbaar moment: Het zoveelste “gave” project dat met een sisser afloopt omdat niemand elkaar vertrouwt of duidelijke afspraken maakt.

3. Het ‘Chill-team’ (Rem eraf, Gas uit)

  • Kenmerken: Het voelt hier als een warme deken. Confrontaties en uitdagingen worden vermeden en mensen houden elkaar de hand boven het hoofd. Iedereen waardeert elkaar, er is veel veiligheid, maar… actie? Ho maar. Groei blijft uit, want gas geven is eng, of simpelweg niet nodig.
  • Resultaat: Comfortabel, maar saai. Geen grote successen of vooruitgang.
  • Herkenbaar moment: “Ach, we doen het toch al jaren zo?”

4. Het ‘Dream-team’ (Rem eraf, Gas erop)

  • Kenmerken: Dit is waar de magie gebeurt. Mensen voelen zich veilig genoeg om fouten te maken en zichzelf uit te dagen. Ze zijn trots op hun werk, betrokken en staan open voor feedback. Hier zit vuur in de motor!
  • Resultaat: Innovatie, motivatie, en prestaties waar je u tegen zegt.
  • Herkenbaar moment: De vergadering waar iedereen elkaar inspireert, eerlijk is over wat beter kan en samen successen viert.


Wat kun je doen als leider?

  1. Voor de Handrem-teams: Bouw vertrouwen. Stel duidelijke kaders, luister naar je mensen en geef het goede voorbeeld.
  2. Voor de Chaos-teams: Introduceer structuur. Creëer veiligheid en vertrouwen. Zet duidelijke doelen en zorg dat iedereen zich gehoord voelt.
  3. Voor de Chill-teams: Prikkel je team. Zet uitdagende doelen, en laat zien dat het oké is om te falen.
  4. Voor de Dream-teams: Houd de balans. Blijf veiligheid en groei combineren, en geef regelmatig feedback om die topsfeer te behouden.

 

Tot slot: Hou je team in de juiste versnelling, zorg dat de rem niet blokkeert en trap af en toe stevig op het gas. Want wie wil er niet in een Dream-team werken?

Categorieën

  • Anekdote
  • Boeken
  • Interessante bedrijven
  • Klantologie
  • Leiderschap
  • Nieuws
  • Opleiding
  • Uncategorized

Recente berichten

  • De oplossingsmachine
  • Wat je team écht nodig heeft om te shinen!
  • Rem eraf, Gas erop
  • De Psychologie van Besluitvorming
  • “I’m Sasha Fierce!”

Tags

#gastbeleving #Philoxenia Atlas of the Heart Brene Brown emotie Fish! Film Fish! Market gastvrijheid geluk geluksmomentjes klantbeleving klantloyaliteit koopgedrag leiderschap meerverkoop peak-end rule Samenvatting The Alter Ego Effect vis! Film Vis markt

Archieven

  • december 2024
  • oktober 2024
  • juni 2024
  • maart 2024
  • januari 2024
  • oktober 2023
  • september 2023
  • mei 2023
  • maart 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • september 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • maart 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • juni 2021
  • mei 2021
  • december 2018
  • september 2018
  • juli 2018
  • juni 2018

Schrijf mij in


    Neem contact op

      Blijf op de hoogte

      [yikes-mailchimp form="1"]

      Is dit herkenbaar?

      Wil je met jouw team(s) aan de slag?

      Neem contact op!

      Klantbeleving | 3009 MD Rotterdam | +31 (0)10 222 35 48 | info@klantbeleving.nl

      Copyright 2025 Klantbeleving

      Privacy Disclaimer | Klachtenregeling

      © 2025 Klantbeleving. Made with ♥ by Virtuele Helden

      Klantbeleving Facebook
      Klantbeleving Pinterest
      Op onze website worden analytische cookies gebruikt, zodat we het gebruikersgemak van onze website kunnen verbeteren.OkéMeer lezen