• Door naar de hoofd inhoud
klantbeleving - iederaan kan het klantbeleving - iederaan kan het
  • Ambassadeurs
  • Wijzelf over ons
  • just some stories
  • inloggen Mystery Shopping
  • Contact
  • InHouse
  • Open events
    • Masterclass Heartset
  • Mystery Shopping 3.0
    • Mystery shopper worden?
  • Inspirerende Spreker
Hospitality Fit Jaarprogramma
  • Incompany
  • Open events
    • Masterclass Heartset
  • Mystery Shopping 3.0
    • Mystery shopper worden?
  • Inspirerende Spreker
  • Testimonials
  • Contact
  • Blog
Koopgedrag

Dé Gouden Regel

Begin dit jaar had ik een afspraak met een collega trainer om even te sparren. Dit doe ik vaker omdat het me (meestal) veel inspiratie oplevert. Hij vroeg me of ik nog veel op de weg zat. Zodoende kwamen we daarbij al snel op mijn nieuwe auto die ik in januari had gekocht. Hij vroeg welke auto ik had gekocht, waarop ik hem dat trots vertelde. Zijn tot dan toe rustige gezichtsuitdrukking veranderde ineens in een verbaasde blik. Althans, zo interpreteerde ik het 😉

Alsof er bij mij op een knop werd gedrukt, begon ik ineens een hele lijst op te noemen met redenen waarom ik deze auto nodig had. Het was een lange lijst uiteraard, want dit was niet de eerste keer dat ik hierover had nagedacht. Toen ik na 5 minuten klaar was met mijn betoog, was zijn gezichtsuitdrukking weer rustig(er) en zei hij slechts: “Ja, zo kun je het ook uitleggen!”

Ik was me bewust dat ik allerlei rationele argumenten aan wilde dragen om mijn keuze te verantwoorden. Mijn grootste reden om deze auto te kopen, was dat ik er gewoon een geweldig gevoel bij kreeg (en nog steeds krijg 😉 ). Maar waarom zei ik dat niet gewoon?

Niet ons gezonde verstand, maar onze emoties sturen onze beslissingen…

Hoewel wij vaak denken dat wij keuzes maken met ons gezonde verstand, is het in de meeste gevallen ons (onderbuik)gevoel dat de keuzes aanvankelijk maakt. En je gevoel geeft bij wijze van spreken een opdracht aan je rationele brein dat het binnen 5 minuten een A4-tje wil hebben met redenen waarom die keuze gemaakt moet worden. Het klinkt in onze samenleving immers niet bijster intelligent om aan te geven dat je weer een beslissing hebt genomen op onderbuikgevoel (emotie), vandaar dat we met ons gezonde verstand (ratio) er genoeg redenen bij bedenken om onze keuzes te verantwoorden aan zowel onszelf als aan anderen. Herkenbaar?

Dat geldt ook voor ons koopgedrag !

Ons koopgedrag wordt grotendeels beïnvloed door onze emoties. ‘Hoe het voelt’ wordt daarmee dus een zeer belangrijke factor in business!

Er is inmiddels zeer veel bewijs uit onderzoek geleverd hiervoor:

  • Er is aangetoond dat consumenten een product of merk in eerste instantie evalueren op basis van hun gevoel (beleving), i.p.v. feiten, attributen en functies. Het gaat dus niet om wat een product technisch kan, maar meer om het gevoel dat het de consument geeft.
  • Marketingonderzoek laat zien dat het raken van een emotionele snaar met een advertentie veel meer effect heeft op het koopgedrag dan de inhoud van de advertentie.
  • Ander onderzoek laat zien dat de emotie ‘symphatie’ (gun-factor) het meeste effect heeft op de toename van de verkoop van een merk of product.
  • Studies tonen aan dat het creëren van positieve emoties bij een merk of product zelfs meer invloed heeft op de loyaliteit van consumenten dan vertrouwen.

Bedrijven die willen bouwen aan de loyaliteit en beleving van hun consumenten, moeten zich dus afvragen hoe ze de juiste emotie creëren bij hun merk of product.

Is dit voor jou herkenbaar en/of heb je voorbeelden uit eigen praktijk, deel ze dan met ons.

Categorieën

  • Anekdote
  • Boeken
  • Interessante bedrijven
  • Klantologie
  • Leiderschap
  • Nieuws
  • Opleiding
  • Uncategorized

Recente berichten

  • De oplossingsmachine
  • Wat je team écht nodig heeft om te shinen!
  • Rem eraf, Gas erop
  • De Psychologie van Besluitvorming
  • “I’m Sasha Fierce!”

Tags

#gastbeleving #Philoxenia Atlas of the Heart Brene Brown emotie Fish! Film Fish! Market gastvrijheid geluk geluksmomentjes klantbeleving klantloyaliteit koopgedrag leiderschap meerverkoop peak-end rule Samenvatting The Alter Ego Effect vis! Film Vis markt

Archieven

  • december 2024
  • oktober 2024
  • juni 2024
  • maart 2024
  • januari 2024
  • oktober 2023
  • september 2023
  • mei 2023
  • maart 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • september 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • maart 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • juni 2021
  • mei 2021
  • december 2018
  • september 2018
  • juli 2018
  • juni 2018

Schrijf mij in


    Neem contact op

      Blijf op de hoogte

      [yikes-mailchimp form="1"]

      Volgend jaar wens je dat je nu was begonnen!

      In de afgelopen 10 jaar hebben we meer dan 100 bedrijven geholpen zich te verbeteren en te onderscheiden, meer dan 1.000 klantbelevingsrapporten laten maken en een positieve leer-impact gehad op het leven van meer dan 10.000 mensen door hen te leren hun brein anders te gebruiken en anders naar hun vak te kijken. We hebben gezien dat onze aanpak in elke branche écht werkt ongeacht welke titel het werkveld aan consumenten toekent: klanten, gasten, cliënten,…

      ik wil contact opnemen

      Klantbeleving | 3009 MD Rotterdam | +31 (0)10 222 35 48 | info@klantbeleving.nl

      Copyright 2025 Klantbeleving

      Privacy Disclaimer | Klachtenregeling

      © 2025 Klantbeleving. Made with ♥ by Virtuele Helden

      Klantbeleving Facebook
      Klantbeleving Pinterest
      Op onze website worden analytische cookies gebruikt, zodat we het gebruikersgemak van onze website kunnen verbeteren.OkéMeer lezen