• Door naar de hoofd inhoud
klantbeleving - iederaan kan het klantbeleving - iederaan kan het
  • Ambassadeurs
  • Wijzelf over ons
  • just some stories
  • inloggen Mystery Shopping
  • Contact
  • InHouse
  • Open events
    • Masterclass Heartset
  • Mystery Shopping 3.0
    • Mystery shopper worden?
  • Inspirerende Spreker
Hospitality Fit Jaarprogramma
  • Incompany
  • Open events
    • Masterclass Heartset
  • Mystery Shopping 3.0
    • Mystery shopper worden?
  • Inspirerende Spreker
  • Testimonials
  • Contact
  • Blog
Een psychologisch concept

De Peak-end Rule

Ook jij wilt dat klanten jouw bedrijf onthouden als de beste ervaring die ze ooit hebben gehad! Toch?

De peak-end rule is een van de meest belangrijkste inzichten om dat te bereiken!

De peak-end rule, ontwikkeld door Daniel Kahneman, een vooraanstaande psycholoog en gedragseconoom, verklaart hoe mensen gebeurtenissen beoordelen en onthouden. Volgens deze regel worden onze ervaringen voornamelijk beïnvloed door twee factoren: het hoogtepunt (het meest intense positieve of negatieve moment) en het einde van de ervaring.

Dus als een totale ervaring van een klant prima is (lees: ‘niets te klagen’), dan worden al die prima momentjes binnen die ervaring en daarmee de gehele ervaring al snel vergeten. Tenzij er een bijzonder positief moment tussen zat dat er voor zorgt dat de gehele ervaring wordt onthouden als positief.

Helaas gebeurt datzelfde als er één heel negatief momentje tussen zat. Dan wordt die hele ervaring herinnert als negatief, terwijl de ervaring grotendeels ‘prima’ was.

Wat betekent dit voor organisaties die willen zorgen voor blije en tevreden klanten? Het betekent dat het niet voldoende is om alleen tijdens individuele klantinteracties goede service te bieden.

  1. Creëer een cultuur die niet alleen gericht is op het creëren van ‘niks-aan-de-hand’ momenten. Het moet draaien om het creëren van minimaal één memorabele piekervaring én een positieve afsluiting met een piek.
  2. Creëer memorabele geluksmomentjes tijdens het contact met de klanten.
  3. Zorg voor een geluksmomentje aan het einde en zelfs ná het eind van het bezoek.
  4. Voorkom negatieve pieken en als dat wel ontstaat, zorg dan voor meerdere positieve piekmomenten om de balans weer naar positief te brengen.

Succes!

Categorieën

  • Anekdote
  • Boeken
  • Interessante bedrijven
  • Klantologie
  • Leiderschap
  • Nieuws
  • Opleiding
  • Uncategorized

Recente berichten

  • De oplossingsmachine
  • Wat je team écht nodig heeft om te shinen!
  • Rem eraf, Gas erop
  • De Psychologie van Besluitvorming
  • “I’m Sasha Fierce!”

Tags

#gastbeleving #Philoxenia Atlas of the Heart Brene Brown emotie Fish! Film Fish! Market gastvrijheid geluk geluksmomentjes klantbeleving klantloyaliteit koopgedrag leiderschap meerverkoop peak-end rule Samenvatting The Alter Ego Effect vis! Film Vis markt

Archieven

  • december 2024
  • oktober 2024
  • juni 2024
  • maart 2024
  • januari 2024
  • oktober 2023
  • september 2023
  • mei 2023
  • maart 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • september 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • maart 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • juni 2021
  • mei 2021
  • december 2018
  • september 2018
  • juli 2018
  • juni 2018

Schrijf mij in


    Neem contact op

      Blijf op de hoogte

      [yikes-mailchimp form="1"]

      Laten we de beste klantbeleving ooit creëren!

      De peak-end regel zegt dat mensen hun ervaringen beoordelen op basis van de piekmomenten en het einde van de ervaring. Dit geldt ook voor klantbeleving. Het is dus belangrijk voor bedrijven om te zorgen voor een hoogtepunt en een sterk einde aan de klantbeleving om positieve herinneringen te creëren.

      Neem contact op!

      Klantbeleving | 3009 MD Rotterdam | +31 (0)10 222 35 48 | info@klantbeleving.nl

      Copyright 2025 Klantbeleving

      Privacy Disclaimer | Klachtenregeling

      © 2025 Klantbeleving. Made with ♥ by Virtuele Helden

      Klantbeleving Facebook
      Klantbeleving Pinterest
      Op onze website worden analytische cookies gebruikt, zodat we het gebruikersgemak van onze website kunnen verbeteren.OkéMeer lezen