Buiten winnen is binnen beginnen
'Customer Experience' bepaalt uw succes
Dat de beleving van uw consument (gast, klant of cliënt) uiteindelijk het succes van uw onderneming bepaalt, is al door vele onderzoeken duidelijk geworden, en inmiddels algemeen bekend in het bedrijfsleven. Klantgerichtheid, klantvriendelijkheid, klanttevredenheid, etc zijn termen die op menig website als kernwaarde worden genoemd.
Klantbeleving draait om het blij maken van uw klant.
Het optimaliseren van de klantbeleving
Haal de pijn weg
De totale beleving van de klant wordt niet alleen gevormd door de rationele beleving (feitelijke waarneming), maar vooral door de EMOTIONELE BETEKENIS (het gevoel) die eraan gekoppeld wordt. Dit is een complex innerlijk proces dat voor iedereen anders is en daarom lastig te ‘managen’ is.
Onderzoek wijst uit dat emoties een enorme invloed hebben op onze keuzes en ons (koop)gedrag. Een prettig gevoel willen we vaker ervaren. Als klanten een goed gevoel bij uw bedrijf hebben, komen ze graag terug. Onze klanten willen graag iets beleven. Daar willen ze ook voor betalen.
Nog geregeld constateer ik dat bedrijven voornamelijk klanten willen trekken door ‘hun zaakjes voor elkaar te hebben’. Bij veel bedrijven zie ik dat er een vast patroon is ingeslopen dat zich richt op checklijstjes, een soort afvinklijstjes. Inkoop gedaan?… check… genoeg mensen ingeroosterd?… check… producten netjes uitgestald?… check… etc. etc. Deze bedrijven zijn vooral taakgericht, maar daarmee zijn we er kennelijk nog niet…
Klantbeleving gaat om het blij maken van uw klant. Hoe blij?
Zo blij dat ze op basis daarvan graag terugkomen en uw bedrijf aan anderen aanraden.
Maak er MEER een ervaring van!
- Meer (LOYALE) KLANTEN, die meer besteden
- Meer TEAMSPIRIT en de neuzen dezelfde kant op
- Meer PASSIE en BETROKKENHEID in uw team
- Meer medewerkers die zich als AMBASSADEURS opstellen
- Meer consumenten die FANS worden en uw bedrijf aanraden